bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

 

 روش‌های سرمایه گذاری با ریسک کم

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری مطمئن، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری و ریسک دو بخش جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند، لازم است تا ابتدا با انواع ریسک آشنا شویم و همچنین با توجه به شرایط فردی، میزان بازدهی مورد انتظار و… میزان ریسک‌پذیری خود را بسنجیم و متناسب با آن در دارایی‌های مختلف با میزان ریسک متفاوت سرمایه‌گذاری کنیم. سرمایه‌گذاری به صورت کلی به دو دسته کم ریسک و پر ریسک تقسیم می‌شود.

 

تفاوت سرمایه‌گذاری پر ریسک و کم ریسک

ریسک به معنای احتمال اختلاف میان بازده واقعی و بازده مورد انتظار است. در سرمایه‌گذاری پرریسک احتمال کسب بازدهی بالا وجود دارد، همچنین نیز امکان دارد سود کسب شده خیلی کمتر از بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذار باشد و حتی باعث از بین رفتن سرمایه فرد شود. در سرمایه‌گذاری کم ریسک، احتمال از بین رفتن سرمایه‌ اولیه کمتر است.

 

انواع سرمایه‌گذاری کم ریسک

یک سرمایه‌گذار نیاز است با توجه به میزان سرمایه، شرایط فردی و میزان ریسک پذیری خود، ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کند. تشکیل سبد‌ سرمایه‌گذاری از دارایی‌های مختلف با میزان ریسک‌ متفاوت مانند صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، عرضه اولیه و … می‌تواند ریسک را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. در ادامه با روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک آشنا می‌شویم.

عرضه اولیه

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری با ریسک کم، خرید عرضه اولیه است. به شرکتی که برای اولین بار سهام خود را در بازار سرمایه عرضه می‌کند، عرضه اولیه گفته می‌شود.

در عرضه اولیه، امکان خرید سهم با حداقل مبلغ وجود دارد و با توجه به اینکه خرید عرضه اولیه در اکثر مواقع با بازدهی مناسبی همراه بوده است، به همین علت از روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک برای افراد به حساب می‌آید.

 

صندوق درآمد ثابت

به افرادی که ریسک پذیری کمتری دارند، می‌توان سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت را پیشنهاد داد. عمده دارایی این صندوق‌ها در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده است. به همین علت با کمترین ریسک، بازدهی مناسبی را به همراه دارد. از دیگر ویژگی‌های صندوق‌های درآمد ثابت نیز می‌توان به نقدشوندگی بالای صندوق، سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ، مدیریت صندوق توسط تیم متخصص و در آخر به بازدهی تقریبا پایدار و مناسب اشاره کرد.

 

انواع صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت به دو نوع صندوق‌های ETF (قابل معامله در بورس) و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. اگر نوع این صندوق ETF باشد با جستجو در سامانه معاملاتی آنلاین و در ساعت معاملاتی، امکان خرید و فروش صندوق وجود دارد و اگر صندوق از نوع صدور و ابطالی باشد، برای صدور و یا ابطال این نوع صندوق‌ها نیاز است به شعب و یا سامانه اختصاصی صندوق مراجعه کنید.

 

 

نحوه پرداخت سود صندوق‌ درآمد ثابت

پرداخت سود در صندوق‌های درآمد ثابت به دو روش انجام می‌شود. روش اول آن پرداخت سود به صورت دوره‌ای است. در این روش، سود تعلق گرفته به دارندگان این صندوق در زمان اعلام شده، به حساب فرد واریز خواهد شد و در روش دوم نیز سود تعلق گرفته به خالص ارزش دارایی هر واحد صندوق (NAV) اضافه می‌شود.


مقایسه صندوق‌های درآمد ثابت و بانک

برای مدیریت ریسک سبد دارایی، بهتر است سبدی از دارایی‌های مختلف با میزان ریسک متفاوت تشکیل دهیم. برای این امر می‌توان از سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت نیز برای متنوع کردن سبد دارایی خود در کنار دیگر دارایی‌ها استفاده کرد. هر سرمایه‌گذاری شرایط و ویژگی‌های متفاوتی دارد. در این بخش به صورت خلاصه با ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی آشنا می‌شویم.

از تفاوت‌های صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی می‌توان به ساز و کار پرداخت سود آن‌ها اشاره کرد. به این معنا که به دارایی سرمایه‌گذار در صندوق‌های درآمد ثابت، به صورت روزشمار سود تعلق می‌گیرد ولی در سپرده بانکی سود به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود. علاوه بر این معمولا سپرده‌های بلندمدت بانکی نرخ شکست داشته و در صورت خروج زودتر از موعد دارایی، سود کمتری به سپرده تعلق خواهد گرفت.

یکی دیگر از موارد مهم، بازدهی سرمایه‌گذاری خواهد بود. هر دو نوع سرمایه‌گذاری ریسک بسیار کمی دارند اما با توجه به نوع سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت که ترکیب دارایی متفاوتی از جمله سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، سهام و … است، عموما بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارد. به بیان دیگر با توجه به نوع ترکیب دارایی صندوق درآمد ثابت، بازدهی صندوق‌ متفاوت و گاها بیشتر از بانک است.
 در انتها نیز می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی، مناسب افرادی است که ریسک پذیری کمتری دارند و همچنین نیاز به در دسترس بودن دارایی خود در طول مدت سرمایه‌گذاری دارند.

 

 

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: